Rehvimõõdu vaatamine
Rehvidega seotud lühendid
AT– Maastikumustriga rehv (All Terrain)
C– Kaubiku rehv (Cargo, Commercial)
FR– Veljekaitseservaga rehv
M+S– Talve- või off-road rehv (Mud & Snow)
OUTSIDE– Rehvi väliskülg (asümmeetrilistel rehvidel)
OWL– Esiletoodud valgete tähtetega (Outline White Lettering)
RFja XL– Suurendatud kandevõimega rehv (Reinforced); RF=XL
SC– Pehme/põhjamaine turvisesegu (Soft Compound)
SEALja CS– Isesulguv/torkekindel rehv
SILENT– Rehvi sisemüra vähendav rehv
SSR– Tühisõiduomadustega rehv (Self Supporting Runflat)
TWI– Turvisemustri kulumise indikaator (Tread Wear Indicator)
Oma auto rehvimõõdu leiate:
– auto hooldusraamatust
– autokerel olevalt tähiselt
– maanteeameti e-teenindusest
– olemasolevatelt rehvidelt (mis ei pruugi küll alati ühtida autotootja soovitusega).
Autorehvide tähistus
LOE TÄHISTUST
(*)
(*) tähendab, et rehvid sobivad BMW mudelile (originaalrehvid). Võib kasutatada ka teistel sõidukitel.
3PMSF
3 Pics Mountain Snow Flake : winter tyre with high performance guaranteed.
Alfa Romeo
Alfa Romeo originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
AM2
Aston Martin originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
AM4
Aston Martin originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
AM8
Aston Martin originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
AML
Aston Martin originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
AMR
Aston Martin originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
AMS
Aston Martin originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
AO
Sobib AUDI mudelile, rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
AO1
AO1 : Audi Genuine Tyre, can be mounted on other cars.
AO2
AO2 : Audi Genuine Tyre, can be mounted on other cars.
AOE
Runflat rehv, mis sobib AUDI mudelile, võib kasutada ka teistel sõidukitel.
B
Jäigema karkassiga rehv raskele mootorrattale.
B1
Bentley originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
Chevrolet
Chevrolet OE tyre. Can be mounted on other cars.
Chrysler
Tyre developed for Chrysler, can be mounted on other vehicles.
ContiSeal
Self-selling standard production tyres: tänu erilisele kihile väheneb rehvide purunemise oht.
ContiSilent
Noise reducing technology
CP
Jaapanis valmistatud rehv.
DA
DA: väikeste välimuse vigadega rehvid, mis on valmistaja sõnul 100% töökindlad. Hea hinnaga rehvis.
DEMO
Rehv, mis on paigaldatud ja siis maha võetud. On läbinud kõige rohkem paar meetrit. Sama kvaliteet, mis uuel rehvil.
Denloc
Denloc
Dodge
Dodge OE tyre. Can be mounted on other cars.
DOT
Neli numbrit, mis tähistavad tootmisaastat
DSST
Dunlop Self-Supportig Technology run-flat tires: Dunlopi runflat rehvid.
DT
Different Tread Design: turvisel on kaks erinevat mustrit.
DT1
DT1: Michelini uus spetsifikatsioon, täiustatud turvisemuster.
E-mark
E-mark : approval by the ECE/EC
EMT
Goodyear EMT (Extended Mobility Tires): Goodyeari runflat rehvid.
F
BMW K1200S 2005 originaalrehv. Sobib ka teistele mootorratastele.
FC
Studded flank
Fiat
Fiat originaalrehv. Sobib ka teistele autodele.
FO
FORD originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel sõidukitel.
FP
Veljekaitseservaga rehv.
FR
Veljekaitseservaga rehv.
FSL
Veljekaitseliistuga rehv.
G1
G1: G1 märgistusega ja ilma G1 mägistuseta turvisemustri suuruste vahe. Kui teie autol on neli veoratast, tuleb kasutada nelja G1 rehvi.
GG
YAMAHA FZ6 originaalrehv. Sobib ka teistele mootorratastele.
Hard
Kõva kummisegu
HO
Honda originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
HRS
Hankooki runflat rehv.
HZ
Bridgestone OE: tyre chosen by car manufacturers
J
JAGUAR originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka kõikidel teistel sõidukitel.
JRS
Jaguar OE tyre. Can equip other cars.
K1
Pehme kummisegu K1.
K2
Keskmine kummisegu K2.
LRR
(Low rolling resistance) Parimaid üldisi sooritusi tagav kummisegu.
M+S
Mud + Snow: pori- ja lumerehv
MC1
Sobib McLareni mudelile. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
MFS
Max Flange Shield: veljekaitsega rehv. Kaitseb rehvi kokkupõrgetel äärekivi ja muuga.
MGT
MASERATI originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
ML
Tyre with reinforced nylon carcass
MO
Sobib Mercedes mudelile, rehvi võib kasutada ka teistel sõidukitel.
MO1
SL AMG valmistaja erimärgistus.
MOE
Mercedese runflat rehv.
N0
Sobib Porsche mudelile
N1
Sobib Porsche mudelile
N2
Sobib Porsche mudelile
N3
Sobib Porsche mudelile
N4
Sobib Porsche mudelile
N5
Sobib Porsche mudelile
NHS
Not for Highway Service
Oldtimer
Vanasõiduki rehv
OWL
Outline White Letters: kirja serv valge randiga.
OWT
Kirja serv valge randiga.
PE
Peugeot originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
PR
Plies : measure of the tyre sidewall strength according to hardness and thickness.
RB
Must kiri valge äärisega.
RBL
Raised Black Letter: kiri rehvil on musta värvi.
RBT
Raised Black Letters Tubeless: rehvi küljel olev kiri on reljeefne ja must.
Rebuilt tyre
Taastoodetud rehv = taastatud rehv + valideerimistunnistus / sertifikaadid
Renault
Renault originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
Retreaded
Retreaded tyre
RO1
Sobib Audi Quattro (RS4, RS6 jm) mudelile. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
RO2
Audi Quattro, RS4, RS 6 ja RS8 originaalvarustus. Rehvi võib kasutada ka teistel autodel.
ROWL
Raised Outline White Letters.
RPB
Rim Protection Bar: veljekaitsega rehv.
RSC
Tyres heat quickly and provides very good grip in the rain.
Run Flat
Tyre able to run on flat.
RWL
Raised White Letter: kiri rehvil on valget värvi.
RWLS
Raised White Letter
S1
Rehvid vastavad uutele müravastastele normidele.
Semi-Slick
Semi-slick tyre.
Slick
Sile rehv
Soft
Pehme kummisegu.
Spare wheel
Spare wheel
SSR
Continental SSR (Self Supporting Runflat): runflat rehv.
Stocks last
Discontinued item: available while stocks last.
Studdable
Tyre can be studded.
Studded
Studded tyre
Supersoft
Supersoft rubber
TRX
Low profile tyre
TT
Sisekummiga rehv.
V1
Uus, sooritusvõimelisem kummisegu.
VO
VW OE tyre. Can be mounted on other cars.
VOLVO
Volvo OE tyre. Can be mounted on other vehicles.
VSB
Vertical Serrated Band: rehvi külg koosneb lamineeritud õhukesest kihist, et disain oleks eripärasem.
VW
Volkswageni originaalrehv. Võib kasutada teistel sõidukitel.
VZ
Bridgestone OE: tyre chosen by car manufacturers
WB
White Band
WL
White Letter: rehvi küljel olevad kirjad on valged.
WLT
White Lettering
WSW
White Side Wall: rehvi külg on valge.
WW
White Wall: rehvi külg on valge.
XL
Suurendatud kandevõimega rehv
XRP
Extended Runflat Performance
Yellow
Medium rubber
ZP
Michelini runflat tehnoloogia.
ZPS
Yokohama Runflat Tyre: abbreviation used by Yokohama.
ZR
No difference between an R and a ZR tyre with the same speed rating (ZR covers V, W or Y). ZR does not necessarly appear on the flank.
Tähised ja lühendid
185/65 R14 86T
185 – Rehvi laius millimeetrites (185 mm)
65 – Rehvi kõrgus protsentuaalselt laiusest (65%-i 185 mm-ist)
R – Radiaalrehvi tähis
14 – Velje diameeter tollides (14”)
86 – Koormusindeks: rehvi maksimaalne kandevõime (530 kg)
T – Kiirusindeks: maksimaalne kiirus, millel rehv suudab vastavat koormusindeksit kanda (190 km/h)
Rehvidega seotud lühendid
AT – Maastikumustriga rehv (All Terrain)
C – Kaubiku rehv (Cargo, Commercial)
E – Optimeeritud veeretakistusega rehv (Economy)
FR – Veljekaitsega rehv
M+S – Talve- või off-road rehv (Mud & Snow)
OUTSIDE – Rehvi väliskülg (asümmeetrilistel rehvidel)
OWL – Esiletoodud valgete tähtetega (Outline White Lettering)
RF, Reinf. – Tugevdatud rehv (Reinforced); RF=XL
SEAL – Isesulguv/torkekindel rehv
SSR – Tühisõiduomadustega rehv (Self Supporting Runflat)
TUBELESS / TUBE TYPE – Sisekummita / sisekummiga rehv
TWI – Turvisemustri kulumise indikaator (Tread Wear Indicator)
XL – Suurendatud kandevõimega rehv (Extra Load); XL=RF
AD – Alumiiniumnaast
BD – Vulkaniseeritud naast
DD – Teemantgeomeetriaga naast
OD – Ovaalnaast
SC – Pehme/põhjamaine turvisesegu (Soft Compound)
SD – Terasnaast
Kiirus- ja koormusindeksid
Kiirusindeksid
Indeks | Q | R | S | T | H | V | W | Y | ZR |
Km/h | kuni 160 | kuni 170 | kuni 180 | kuni 190 | kuni 210 | kuni 240 | kuni 270 | kuni 300 | üle 240 |
Koormusindeksid
Indeks | Kg | Indeks | Kg | Indeks | Kg | Indeks | Kg | Indeks | Kg | Indeks | Kg | Indeks | Kg |
68 | 315 | 69 | 325 | 70 | 335 | 71 | 345 | 72 | 355 | 73 | 365 | 74 | 375 |
75 | 387 | 76 | 400 | 77 | 412 | 78 | 426 | 79 | 437 | 80 | 450 | 81 | 462 |
82 | 475 | 83 | 487 | 84 | 500 | 85 | 515 | 86 | 530 | 87 | 545 | 88 | 560 |
89 | 580 | 90 | 600 | 91 | 615 | 92 | 630 | 93 | 650 | 94 | 670 | 95 | 690 |
96 | 710 | 97 | 730 | 98 | 750 | 99 | 775 | 100 | 800 | 101 | 825 | 102 | 850 |
103 | 875 | 104 | 900 | 105 | 925 | 106 | 950 | 107 | 975 | 108 | 1000 | 109 | 1030 |
110 | 1060 | 111 | 1090 | 112 | 1120 | 113 | 1150 | 114 | 1180 | 115 | 1215 | 116 | 1250 |
117 | 1285 | 118 | 1320 | 119 | 1360 | 120 | 1400 | 121 | 1450 | 122 | 1500 | 123 | 1550 |
Milline rehv millisele veljele
Erineva laiusega velgedele sobivad erineva laiusega rehvid. Tabelis on toodud velgedele sobivad rehvilaiused: nt 6″ laiusele veljele sobiva rehvi laius on vahemikus 175 -205, soovitavalt 185-195 mm.
Velje laius tollides | Min rehvi laius | Parim sobivus | Max rehvi laius |
5 .0″ | 155 mm | 165 – 175 mm | 185 mm |
5.5″ | 165 mm | 175 – 185 mm | 195 mm |
6.0″ | 175 mm | 185 – 195 mm | 205 mm |
6.5″ | 185 mm | 195 – 205 mm | 215 mm |
7.0″ | 195 mm | 205 – 215 mm | 225 mm |
7.5″ | 205 mm | 215 – 225 mm | 235 mm |
8.0″ | 215 mm | 225 – 235 mm | 245 mm |
8.5″ | 225 mm | 235 – 245 mm | 255 mm |
9,0″ | 235 mm | 245 – 255 mm | 265 mm |
9.5″ | 245 mm | 255 – 265 mm | 275 mm |
10.0″ | 255 mm | 265 – 275 mm | 285 mm |
10.5″ | 265 mm | 275 – 285 mm | 295 mm |
11.0″ | 275 mm | 285 – 295 mm | 305 mm |
11.5″ | 285 mm | 295 – 305 mm | 315 mm |
12.0″ | 295 mm | 305 – 315 mm | 325 mm |
12.5″ | 305 mm | 315 – 325 mm | 335 mm |
Rehvi DOT-number
DOT REHVIL
DOT (Department of Transportation) märgis tähistab rehvi tootmiskuupäeva. See koosneb neljast numbrist, mis näitavad tootmisnädalat ning aastanumbrit
- B9 : Tehase kood, kus rehv valmistati.
- 4W : Tootjapoolne läbimõõdu kood.
- HWNX : Tootjapoolne valikuline kood.
- 3903 : Rehvi tootmise kuupäev. Siin näites on rehv valmistatud 39. nädalal 2003. aastal
Kas võib osta ning sõita 3-4. aasta vanuse rehviga ilma et väheneks rehvi sooritusvõimekus?
Rehvide kummikvaliteet on oluliselt täienenud ning peab seega ka ajale paremini vastu. Kui rehvi on ladustatud korrektsetes tingimustes ei mõjuta see kuidagi rehvi sooritusvõimekust. Rehvide ostmisel kontrollige alati DOT märgistust. 3-4. aastase rehvi hind peaks samuti olema soodsam kui uue rehvi hind.
Rehvide märgistus
REHVIDE MÄRGISTUS
Rehvide märgistus võimaldab teil hinnata rehvide kvaliteeti kolme kriteeriumi järgi :
- Kütusekulu (6 kategooriat – A, B, C, E, F, G).
- Pidurdamine märjal teel (5 kategooriat – A, B, C, E, F).
- Müratase (detsibellides).
A kategooria vastab parimale kategooriale ning G nõrgima sooritusega kategooriale.
KÜTUSEKULU
Teie rehvide veeretakistus võib viia suurema kütusekuluni.
Klassifikatsioon võimaldab hinnata kütusesäästlikkust 100 km kohta lähtudes A kategoorida tulemusest.
PIDURDAMINE MÄRJAL TEEKATTEL
See kategooria mõõdab rehvi pidurdusmaad märjal teel. Mida kiiremini rehv pidurdab, seda kõrgem on tema kategooria.
Testis pidurdatakse järsult kiirusel 80km/h ning mõõdetakse pidurdusteekonda.
Vahesid mõõdetakse lähtudes A kategooria tulemusest.
MÜRATASE (DETSIBELLIDES)
Tulemust näeb märgistuselt ning müratase mõõdetakse 80 km/h sõitval autol, kus mikrofon on sõidukohast asetatud 7,5 meetri kaugusele.
Rehvide tüübid
ERINEVAT TÜÜPI REHVID
SUVEREHV
Suverehv tagab parima haarduvuse kuivades ilmastikutingimustes. Märjal teel haarduvusomadused vähenevad.
Teie turvalisuse tagamiseks on väga oluline, et rehvid oleksid heas seisukorras. Kui rehv on kulunud, siis tema efektiivsus langeb ning rehvi kasutamine võib muutuda ohtlikuks.
TALVEREHV
Mõnedes riikides on talverehvide kasutamine kohustuslik, teistes mitte.
Kontrollige üle rehvide kulumisaste. Kui rehvid on kulunud, siis nende efektiivsus lumisel ja märjal teel langeb oluliselt. Optimaalse haarduvuse tagamiseks tuleks rehvid vahetada, kui turvisemustri jääksügavus on väiksem kui 3mm.
UNIVERSAALREHV
Universaalrehve võib kasutada nii suvel kui ka talvel. Tegemist on tänuväärse kompromissiga suve-ja talverehvi vahel.
Meeles tuleb pidada, et universaalrehv ei ole siiski nii tõhus kui suverehv kuival teel ja talverehev lumisel teel.
Väga oluline on kontrollida rehvi seisukorda, sest just see tagab teie turvalisuse.
Runflat ja PAX rehvid
OLULINE INFO RUNFLAT REHVI KOHTA
Runflat rehv võimaldab sõitmist praktiliselt purunenud rehviga. Neil on tugevdatud küljed, mis võimaldavad turvalise sõidu jätkamist 80 km piires (vähendatud kiirusel : 80km/h) isegi juhul, kui rehvirõhk väheneb. Neil on tugevdatud küljed, mis võimaldavad suuremat kandevõimet isegi olulise rehvirõhu kaotuse puhul.
Runflat rehvi eelised :
- Hea juhitavus isegi rehvi purunemisel
- Ei ole vaja tagavararatast
- Ei ole vaja kohest purunenud rehvi vahetust
MILLIST TÜÜPI SÕIDUKITELE VÕIB PAIGALDADA RUNFLAT REHVI ?
Selle info saate autotootjalt. Kui teie sõidukile runflat rehv ei sobi, siis mingil juhul ei tohi ise tehnilisi näitajaid muuta.
KAS RUNFLAT REHVID VÕIB ASENDADA TAVALISTE REHVIDEGA ?
Jah, legaalselt on see võimalik, kuid eksperdid ei soovita seda teha. Runflat rehvidele sobivad veljed on teise ehitusega ning ekstreemsetes tingimustes võib rehv veljelt maha tulla.
Kui te soovite siiski runflat rehvid asendada tavaliste rehvidega, siis pöörake tähelepanu järgmisele :
- Uurige oma tootjalt, kas rehvi jäikuse erinevus ei mõjuta teie sõiduki eletroonikat (ABS, jne…).
- varuge tagavaraks tagavararatas ning purunemisvastane vaht
Tähelepanu
Runflat rehvi puhul peab armatuurlaual olema nähtav info, mis teavitab juhti rehvi rõhu muutustest.
PÕHILISED RUNFLAT REHVID
ZP = runflat rehvidele Michelin
SSR = runflat rehvidele Continental
ROF = runflat rehvidele Dunlop ja Goodyear
EMT = runflat rehvidele Pirelli
RFT = runflat rehvidele Bridgestone
BSR = runflat rehvidele Bridgestone
MIS ON PAX REHV?
Lisak Zero Pressure süsteemile on Michelin välja töötanud PAX süsteemi. PAX rehvil on eriti vastupidavad küljed. Rehvi üheks koostisosaks on tugevdatud polümeer. Tegemist on nö runflat rehvi sugulasega.
Rehvide purunemine
PURUNEMINE : KAS PARANDADA VÕI VAHETADA
Ei ole midagi ebameeldivamat kui enne teele asumist märgata, et rehv on purunenud. Või kuulda veidrat lõpukorraoleva rehvi häält suurel kiirusel kiirteel sõites. Õnneks on 50-aastaga toimunud suured muudatused. Rehvid ei purune enam nagu vanasti, kaasaegsed tehnoloogiad, nagu runflat või tubeless aitavad suuremaid ebameeldivusi ära hoida. Isegi standardrehvid on korrektse vastupidavusega.
Siit leiate järgmise info:
- Purunemise peamised põhjused : võõrkeha või vale rehvirõhk.
- Mida purunemise korral teha.
- Kasutada purunemisvastast vahtu või vahetada ratas.
- Kuidas olla kindel, et rehv on korrektselt parandatud?
- Runflat tehnoloogia.
- Mida vältida rehvide vahetamisel.
- Kas tohib vahetada ainult purunenud rehvi ?
PURUNEMISE PEAMISED PÕHJUSED
Võõrkeha : võõrkeha sattumisel turvisesse hakkab rehv rõhku kaotama. Tavaliselt on seda tüüpi purunemise põhjustajaks naelad, kruvid, klaasikillud, teravad kivikesed.
Ebanormaalne rehvirõhk : erinevalt populaarsetest müütidest ei ole kõige ohtlikum rehvi ülerõhk, vaid hoopis alarõhk. Alarõhk rehvis võib kahjustada rehvi sisestruktuuri ning veeretakistust. Purunemise risk on väga suur ning raskesti tuvastatav.
MIDA TEHA PURUNEMISE KORRAL?
Rehvi purunemine ei tähenda, et iga hinna eest tuleb rehv vahetada, kõige olulisem on valida kõige sobivam lahendus õnnetuse ärahoidmiseks.
Tihti kiputakse koheselt seisma jääma, kui tunda on rehvi purunemist ning sõiduki juhitavus raskendatud. Kuid äkilise rõhukao korral, isegi purunemise korral, tuleks hoopis kergelt kiirendada, et säilitada peatumisel auto juhitavus.
Mida kauem te katkise rehviga sõidate, seda väiksem on rehvi eduka parandamise töenäosus.
PURUNEMISVASTANE VAHT VÕI TAGAVARARATTA KASUTAMINE
PURUNEMISVASTANE VAHT
Tubeless (sisekummita) rehvi on ajutiselt võimalik parandada purunemisvastase vahuga, kui kahjustused ei ole liiga suured. Vaht võimaldab ajutiselt augu täita ning kinni katta.
Kõigepealt tuleb lokaliseerida auk, seejärel eemaldada võõrkeha ning täita auk vahuga. Kui rehv on parandatud, tuleb sõitmist jätkata aeglasel kiirusel.
TAGAVARARATAS
Ajutiste lahenduste mittetoimimise puhul, on soovitatav kasutada tagavararatast. Siiski tuleks seejärel regulaarselt kontrollida vahetusrehvi rõhutaset.
Ratta vahetamiseks, pange kõigepealt peale käsipidur ning seejärel lükake auto immobiliseerimiseks sisse käik.
Keerake lahti velgede poldid, tõstke auto tungraua abil ülesse ning eemaldage ratas. Paigaldage seejärel tagavararatas ning keerake poldid kinni. Kui olete auto alla lasknud, keerake poldid veelkord üle.
Tagavarararatta maksimaalne sõidukiirus tohib olla 80 km/h ! Kindlasti on tegemist lühiajalise asenduslahendusega.
KUIDAS OLLA KINDEL, ET REHV ON HÄSTI PARANDATUD?
Kui teil just ei ole täiuslikku paranduskomplekti ning teadmisi, siis tuleks esimese asjana pöörduda remonditöökotta.
Mõned töökojad võivad rehviparanduse eest küsida hinge hinda.
Rehvi tuleks parandada järgmiselt :
- Kahjustuse täpne ulatus tuleb kindlaks teha.
- Sisemembraani veekindlus peab olema taastatud.
- Võõrkeha poolt tekitatud auk täidetud.
Et kindlaks teha kahjustuste ulatus, tuleb kindlasti rehv veljelt eemaldada ning analüüsida nii väliseid kui ka sisemisi kahjustusi. Mõnikord võib väljaspoolt korras tunduv rehv osutuda kasutuskõlbmatuks sisemiste kahjustuste tõttu.
Lihtsalt augu täitmine ei garanteeri, et õhk rehvist välja ei pääse. Auku võib samuti sattuda niiskust, mis omakorda võib tekitada metallosade korrosiooni.
Rehvi korrektseks parandamiseks tuleb rehvi sisemembraan mustusest puhastada selleks ette nähtud vedelikuga, mis tagab veekindluse ning õhu läbipääsmatuse. Ning alles seejärel tuleb auk täita.
RUNFLAT TEHNOLOOGIA
Runflat rehvide tootmisega alustas Michelin (PAX) ning tänapäeval valmistavad neid enamus suuri rehvitootjaid. Neil on külgedel spetsiaalne jäik tugevdus, mis aitab rehvi purunemisel hoida sõiduki tasakaalu. Rehvi purunemisel on võimalik väiksemal kiirusel (80km/h) sõita kuni lähimasse remonditöökotta. Runflat rehvidel on rehvi külgedel (olenevalt tootjast) järgmised tähised : ZP, SSR, ROF, EMT, RFT ja BSR.
MIDA VÄLTIDA REHVIDE ASENDAMISEL
Kas runflat rehve tohib asendada klassikaliste rehvidega ?
See on võimalik, kuid tähelepanu tuleb pöörata järgmistele aspektidele :
- Teil peab kindlasti kaasas olema paranduskomplekt ning tagavararatas.
- Kui teie sõiduk on reguleeritud runflat rehvide kasutamiseks, siis võib tavaliste rehvide kasutamine esile kutsuda tasakaalu kadumise (vaadake artiklit vedrustamata massid rohkema info saamiseks).
Kas klassikalisi rehve tohib asendada runflat rehvidega?
Ei ning seda mitmel põhjusel :
- Klassikalistel rehvidel puudub rehvirõhu kontrollsüsteem.
- runflat rehvid kaaluvad rohkem kui tavalised rehvid ning see võib halvasti mõjutada teie auto juhitavust.
- runflat rehve tohib paigaldada vaid runflat velgedele, (foto paremal allpool) millel on jõulisemad reljeefid ning mis hoiavad ära rõhukaotuse.
KAS TOHIB VAHETADA VAID PURUNENUD REHVI?
Samal sillal peab olema sama kulumissügavus (5 mm erinevus kõige sügavamate soonte vahel) ning sama rehv (sama profiil, sama läbimõõt). Seega tuleb enamus juhtudel vahetada 2 rehvi korraga.
Neljaveoliste autode puhul on soovitatav vahetada kõik 4 rehvi, sest vaid ühe rehvi vahetamine võib tekitada stabiilsuskontrollsüsteemis häire. See võib mõnedel juhtudel sõidukile tekitada olulisi kahjustusi. Ühe rehvi võib asendada juhul, kui kõik teised 3 rehvi on uued või praktiliselt uued.
Rehvide rõhk
REHVIDE RÕHK
Rehvirõhu kohta leiate infot oma sõiduki kütuseluugilt, sõiduki kasutusjuhendist või juhipoolselt ukselt.
Tegemist on kahe erineva näitajaga: esimene käib normaalse koormusega sõiduki kohta, teine maanteel suure koormusega sõitva sõiduki kohta.
Rehvirõhu muutmisel peavad rehvid olema külmad (sõitnud vähem kui 5km viimase 2-3 tunni jooksul). Kui rehvid on soojad, tuleb lisada rõhku 0.3 baari rohkem. Seejärel kontrollige kindlasti rõhku ka külmade rehvidega.
Ärge unustage rehviventiili, vastasel juhul pääseb õhk läbi.
VALE RÕHK: OHUD
Alarõhuga rehvid : kuluvad kiiremini. See võib viia rehvi ülekuumenemiseni ning isegi rehvi purunemiseni.
Ülerõhuga rehvidel : kulub turvisemuster kiiremini.
Üldreeglina tuleks rehvirõhku kontrollida kuus 1 korra. Ärge unustage kontrollida ka tagavararatta rehvirõhku.
Sissesõitmine ja kulumisastme kontroll
REHVIDE KULUMINE
1. LUBATUD SÜGAVUS NING KULUMISJÄLJED
Euroopa reglementatsiooni järgi on lubatud turvisemustri sügavus minimaalselt 1,66 mm. See võib riigiti pisut erineda. See on minimaalne turvisemustri sügavus, mis tagab tõhusa vee evakuatsiooni.
Rehvi soonte kulumisastme järgi on võimalik kindlaks teha, millal on õige aeg rehvide vahetamiseks.
Kulumisjälgede hindamiseks on ka teisi võimalusi :
- Digitaalselt graveeritakse turvisele numbrid, mis aja jooksul kuluvad.
- Värvi muutumine. Rehvi sisekumm muutub rehvi kulumise korral neeonoranžiks.
- Sügavusmõõtur (saab osta kõikidest autoesindustest)
2. REHVIDE KULUMINE : PROBLEEMIDE DIAGNOSTIKA
Ebatavalise kulumise korral tuleb kindlaks teha, mis on selle põhjustajaks. Tihti on see seotud vale rehvirõhuga (ala-ja ülerõhk) või muude faktoritega (mehaaniline probleem – joondamine, tasakaalustamine, vedrustus, ülekanne). Kõik need nähtused võivad põhjustada enneaegset kulumist.
Kulumisprobleemid | Põhjused |
---|---|
Rehviõlad (turvise välimised osad) kuluvad kiiremini kui rehvi keskkoht.
|
Alarõhk |
Ammu ei ole läbi viidud rehvide permutatsiooni | |
Kurvide võtmine suurtel kiirustel | |
Mitte kokkusobivad veljed ja rehvid | |
Turvise keskkoht kulub kiiremini kui rehviõlad.
|
Alarõhk |
Halvasti sobivad veljed ja rehvid | |
Ammu ei ole läbi viidud rehvide permutatsiooni | |
Üks rehvi külg kulub kiiremini kui teised.
|
Ammu ei ole läbi viidud rehvide permutatsiooni |
Halvasti joondatud rattad, geomeetria või paralleelsuse probleem | |
Üks või mitu kohta kuluvad kiiremini.
|
Siduvate osade halb seisukord ja vedrustus |
Rehvide vale tasakaal | |
Järsk pidudramine käivitamisel | |
Alarõhk | |
Diagonaalne kulumine
|
Halvasti joondatud ratas, geomeetria või paralleelsuse probleem. |
Alarõhk | |
Ammu ei ole läbi viidud rehvide permutatsiooni | |
Rehvide vale tasakaal |
3. VAI (VISUAL ALIGNMENT INDICATOR) EELISED
Viga paralleelsuses võib tekitada rehvi enneaegse kulumise. VAI süsteemi abil saab ilma elektroonikata kindlaks teha paralleelsusega seotud vead. VAI koosneb 5-st lamellkummist, mis asetatakse rehvi õlgadele. Pärast paari tuhandet kilomeetrit tuleks võrrelda kulumisastet mõlemal sillal.
SISSESÕITMINE
KAS REHV TULEB SISSE SÕITA?
Jah, kerge sissesõitmine on väga oluline.
Rehvid kaetakse tootmise käigus libestava ainega, mis aitab rehvi vormist eemaldada. Rehvi soetades on rehvil seda ainet veel võimalik märgata.
Seetõttu tuleb rehvi sissesõites esimestel kilomeetritel (200km-400km) sõita mõõduka kiirusega.
Sõltuvalt margist ja profiilist, käitub iga rehv isemoodi, võtke aega, et oma rehvidega harjuda.
Sissesõidul vältige järsku pidurdamist ning kiirendamist.